7 نوامبر 2022- محققان به رهبری دانشگاه اوزاکا، اکنون مکانیسمی را شناسایی کرده‌اند که از طریق آن کمبود انسولین به سلول‌های تولید کننده ی انسولین در پانکراس مخابره می شود، این کشف یک هدف درمانی جدید بالقوه را برای دیابت معرفی نمود.

تخمین زده می شود که دیابت نوع 2 بیش از 400 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، اما هنوز نحوه ی تنظیم انسولین در بدن به طور کامل شناخته نشده است. دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که لوزالمعده قادر به تامین انسولین کافی( هورمونی که مصرف و ذخیره قند را کنترل می کند) برای پاسخگویی به نیازهای فیزیولوژیکی نباشد. اگر نیاز بدن به انسولین برآورده نشود، سلول‌های انسولین ساز در لوزالمعده معروف به سلول‌های بتا، معمولاً می‌توانند تعداد خود را با تکثیر افزایش دهند تا این نیاز را جبران کنند. با این حال، تاکنون مشخص نبود که چه عواملی از بافت‌ها یا سلول‌های دریافت‌کننده انسولین آزاد می‌شوند تا سیگنال کمبود انسولین را به سلول‌های بتا در پانکراس مخابره کنند.

در مطالعه ای که در iScience منتشر شد، محققان دریافتند که مولکولی به نام T-cadherin ممکن است در ارائه ی بازخورد به سلول های بتا در پانکراس و کنترل تکثیر آنها نقش داشته باشد.

مولکولT-cadherin ، معمولاً در سطح سلول وجود دارد و به عنوان شریک اتصال مولکولی به نام آدیپونکتین شناخته می شود. آدیپونکتین عاملی است که به طور خاص توسط سلول هایی که چربی را ذخیره می کنند، ترشح می شود. با این حال، محققان نشان دادند که T-cadherin همچنین به شکل‌های محلول که قبلاً توصیف نشده بود، ترشح می‌شود و می‌تواند به عنوان یک عامل هومورال، یعنی مولکولی که از طریق سیستم گردش خون منتقل می‌شود، عمل کند.

آنها نه تنها متوجه شدند که T-cadherin به کمبود انسولین پاسخ می دهد، بلکه نشان دادند که موش هایی که با دستکاری ژنتیکی دچار کمبود T-cadherin شده بودند، در هنگام تغذیه با رژیم غذایی پرچرب، دچار اختلال در تحمل گلوکز شدند.

نویسنده ارشد این مقاله، تومونوری اوکیتا و نویسنده ی مسئول این مقاله دکتر Shunbun Kita توضیح دادند که تحلیل توالی‌یابی RNA، که برای بررسی سطوح بیان ژن در کل ژنوم استفاده می‌شود، کاهش بیان پروتئین‌های سیگنال ‌دهنده Notch را در سلول‌های بتای موش‌های فاقد T-cadherin نشان داد. این پروتئین‌ها در مسیر سیگنال‌ دهی Notch که گمان می‌رود تکثیر سلولهای بتارا ترویج می‌کند، نقش دارند. این نشان می دهد که T-cadherin محلول به سلول های بتا در پانکراس سیگنال می دهد تا تولید انسولین را از طریق مسیر Notch افزایش دهند.

نویسنده ارشد این مقاله Iichiro Shimomura، توضیح داد: سپس ما از T-cadherin سنتز شده ی مصنوعی برای درمان جزایر جدا شده از پانکراس موش، که حاوی سلول‌های بتا بودند، استفاده کردیم. این درمان سیگنال‌دهی Notch را در جزایر موش تقویت کرد و به نوبه خود توانست تکثیر سلول‌های بتا را القا کند. این یافته ها نشان می دهد که T-cadherin می تواند در درمان اساسی دیابت مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-11-insights-mechanisms-diabetes.html